Previous Page  32 / 75 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 75 Next Page
Page Background

DIE

GRAAN- EN OLIESADEBEDRYF

VAN SUID-AFRIKA – ‘N REIS DEUR TYD

ႅႄ

die grondslag van die produsenteprys moes vorm. Die redenasie was dat indien

die Suid-Afrikaanse produsenteprys op ’n laer vlak vasgestel sou word, dit daarop

sou neerkom dat die plaaslike produsente die verbruiker sou subsidieer. Gegewe

die benarde finansiële posisie van die mielieprodusente weens die langdurige

droogte vanaf 1983, was dít nie vir die produsente aanvaarbaar nie. Uiteindelik

is besluit om die produsenteprys op die gelande koste van ingevoerde mielies te

baseer. In die Mielieraad se 1985-jaarverslag is gerapporteer dat die verbruikers-

organisasies, met wie die Mielieraad vanaf Februarie 1984 samesprekings gevoer

het, met hierdie benadering saamgestem het.

Tydens dié geskiedkundige vergaderings met die verbruikersorganisasies is ook

ooreengekom dat die verkooppryse vir ingevoerde en plaaslik geproduseerde

mielies dieselfde moes wees. Aangesien die invoerprys op daardie stadium hoër

as die plaaslike produsenteprys was, sou hierdie benadering noodwendig lei tot

hoër verbruikerspryse vir mielieprodukte.

Gevolglik het die Mielieraad en die verbruikersorganisasies ooreengekom om ge-

samentlik te beding vir die grootste moontlike regeringsubsidie met die oog daar-

op om die verhoging in die verbruikersprys vir mielieprodukte tot die inflasiekoers

te probeer beperk. Die regering is versoek om die bedryf met R275 miljoen te

subsidieer, wat gelykstaande was aan die broodsubsidie, maar dit was nie vir die

regering aanvaarbaar nie. Uiteindelik het die regering toegestem tot ’n subsidie

van tussen R160 miljoen en R170 miljoen, wat voldoende was om die Mielieraad

se marge, administrasiekoste en sowat 50% van die koste van sy reklameprogram

te finansier.

Minister Wentzel se aankondiging op 25 April 1985 dat die mielieprys nie van die

vorige jaar se vlakke verhoog sal word nie, as gevolg waarvan die NAMPO-lede

op die Mielieraad bedank het, het groot ontevredenheid ook onder produsente

veroorsaak en tot ’n hele aantal aksies deur hulle aanleiding gegee, waarna meer

volledig in Hoofstuk 2 verwys word is.

1987: NAMPO-lede weer op Mielieraad

In 1987, twee jaar nadat die NAMPO-lede uit die Mielieraad bedank het uit on-

tevredenheid met die mielieprys wat die Minister Wentzel (Landbou), aangekondig

het, het die twee partye weer onderhandel om die situasie te probeer beredder,

voortspruitend waaruit ooreengekom is dat die produsentelede van die Mielie-

raad weer uit NAMPO-genomineerdes aangestel sou word. Daar is verder met die

Minister van Landbou ooreengekom dat die Mielieraad daarna jaarliks die produ-

senteprys van mielies sou vasstel op die basis en veronderstelling dat dit tot die

GEDURENDE 1985 HET DIE

MINISTER VAN LANDBOU,

MNR GREYLING WENTZEL,

BY VERSKEIE GELEENTHEDE

DIT DUIDELIK GEMAAK DAT

DIE VERBRUIKERSUBSIDIE

WAT DIE REGERING AAN

DIE MIELIERAAD BETAAL

HET, UITGEFASEER SOU

WORD. DIT HET BETEKEN

DAT DIE VERBRUIKERS

’N GEDEELTE VAN DIE

MIELIERAAD SE KOSTES,

SOOS OPBERGINGS-,

HANTERINGS- EN

FINANSIERINGSKOSTE,

MOES ABSORBEER.

Die mielieprodusente het ’n massavergadering op die Markotter Stadion in Klerksdorp ge-

hou om die situasie te bespreek. Dit is gehou die dag nadat die afspraak met mnr PW Botha

in Tuynhuys plaasgevind het en die afgevaardigdes het verslag gedoen oor die vergadering.