Background Image
Previous Page  99 / 124 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 99 / 124 Next Page
Page Background

97

September 2017

besigheid te verseker. In kort kan hierdie alternatiewe soos volg

verduidelik word.

Vastepryskontrakte

Dit verwys na kontrakte waar die produsent die prys wat hy sal

ontvang, vasmaak sodat hy van hierdie prys verseker sal wees

wanneer die produk uiteindelik gelewer word.

Met die gebruik van hierdie verskansingsalternatief sal die

produsent egter verplig wees om die verskanste hoeveelheid graan

teen die spesifieke tydperk wanner die kontrak verstryk, te lewer.

Die produsent se prysrisiko met die gebruik van hierdie kontrak is

beperk, asook die moontlikheid om te deel in ‘n opwaartse prys

indien die prys moontlik tot en met lewering sou toeneem.

Minimumpryskontrakte

Met die minimumkontrakstrategie sal die produsent vir homself

‘n minimum prys vasstel waarteen hy sy graan teen leweringstyd

sal verkoop. Hierdie strategie se bemarkingskostes is gewoonlik

effens duurder as dié van ander beskikbare strategieë en dit

ontmoedig in die meerderheid gevalle die produsente om van hierdie

strategie gebruik te maak.

Dit moet egter nie die geval wees nie, aangesien hierdie strategie

die produsent se risiko beperk tot op ‘n sekere minimum vlak en

hom ook geleentheid bied om te deel in ‘n moontlike positiewe

prysbeweging sou die mark só reageer tot en met lewering.

Hierdie kontrakte bied ook aan produsente verskansing teen pro-

duksierisiko. Sou die produsent nie verskanste tonne kon lewer

nie, geniet die produsent nie die groot produksierisikokomponent

soos met die vastepryskontrak nie.

Minimum-/maksimumkontrakte

Hierdie kontrakte bied aan die produsent die geleentheid om

die prys van die graan binne ‘n sekere bandwydte te verskans.

Hierdie tipe strategieë word hoofsaaklik gebruik met die doel om

die bemarkingskoste effens te beperk, maar jouself steeds te be-

skerm teen ongunstige prysbewegings en ook baat te vind by

stygende pryse.

Die produsent kan egter net tot op ‘n sekere punt voordeel trek uit

versterkende pryse en dit is die maksimum vlak wat bereik kan word.

Bogemelde kontrakte dui slegs basiese kontrakte aan wat gesluit

kan word wanneer die produsent die verskansing oorweeg. Ten

einde so ‘n tipe kontrak te bewerkstellig, is daar verskeie afgeleide

instrumente wat gebruik kan word om hierdie kontrakte in plek te kry.

Hierdie afgeleide instrumente sluit in die gebruik van gewone

termynkontrakte asook opsiekontrakte wat koop (

call-opsie

)-

en verkoop (

put

-opsie)-opsies insluit. Dit kan of apart en/of in

kombinasie met mekaar gebruik word ten einde die korrekte doel

met die verskansing te bereik.

Basiese roetinestrategieë

Produsente het in die meeste gevalle nie die tyd en diepgaande

kennis rakende die werking van verskillende kontrakte om inge-

wikkelde strategieë aan te wend nie. Daar moet daarom na ander

alternatiewe wat maklik verstaanbaar en bruikbaar vir produsente

is, gekyk word.

Die gebruik van roetinestrategieë is een manier hoe hierdie pro-

bleem van tyd tot ‘n groot mate deur produsente omseil kan

word. Roetinestrategieë kan suksesvol toegepas word sonder die

diepgaande kennis van die markte en strategieë.

Produsente hoef derhalwe dan ook nie volgehoue marknavorsing

te doen nie, aangesien die roetinestrategie van só ‘n aard is dat

dieselfde strategie op ‘n jaarlikse basis gebruik word om ten minste

die veranderlike kostes te dek.

Verskeie studies rakende graanbemarking het al getoon dat ver-

skillende verskansingstrategieë wel suksesvol op roetinebasis

aangewend kan word en dat dit beter vir produsente is om enige

strategie te volg eerder as geen strategie nie.

Met die roetinestrategie maak die produsent vir hom op sekere

kritieke tye in die verloop van die seisoen vas wanneer hy verskan-

sing doen. Die strategie word dan op min of meer dieselfde tyd elke

jaar toegepas.

Dit bevorder objektiewe besluitneming en verseker dat die produ-

sent die emosie sover moontlik uit die besluit haal. Die strategieë

wat vir roetineverskansing oorweeg word, moet die produsent se

risiko sover moontlik beperk, terwyl hy steeds met redelike gemak

die gewas se direkte produksiekoste kan dek.

Met die gebruik van roetinestrategieë sal die produsent een jaar die

kostes makliker kan dek en meer wins maak, terwyl hy waarskynlik

in ‘n ander jaar weer effens swakker af sal wees. Die doel van die

roetinestrategie is egter om die risiko oor ‘n tyd te verminder en in

‘n gewoonte te kom om ten minte die produksiekoste vooraf op ‘n

jaarlikse basis te verskans.

Kyk na berekeninge

Produsente moet wel goed vertroud wees met die kostes van

produksie sodat hul vir hulself minimumpryse en opbrengspeile

kan vasstel waarteen hulle moet verskans om die direkte kostes te

kan dek.

Een goeie maatstaaf wat gebruik kan word, is sensitiwiteitsanalises

wat dui op wát die verskillende pryse per ton moet wees om die

kostes teen die verskillende opbrengspeile te dek.

DIREKTE KOSTE

TANS

Safex-prys

(R/ton)

1 020

1 270

1 520

1 770

2 020

2 270

2 520

2 770

3 020

Produsenteprys

(R/ton)

804

1 054

1 304

1 554

1 804

2 054

2 304

2 554

2 804

Opbrengs

(t/ha)

3,0 -1 600

-1 350

-1 100

-850

-600

-350

-100

150

400

3,5 -1 257

-1 007

-757

-507

-257

-7

243

493

743

4,0

-999

-749

-499

-249

1

251

501

751

1 001

4,5

-799

-549

-299

-49

201

451

701

951

1 201

5,0

-639

-389

-139

111

361

611

861

1 111

1 361

TABEL 1: SENSITIWITEITSANALISE VAN MIELIEBEDRYFSTAK.