39
November 2017
Vir meer inligting oor die bestuur van
die dieselrabat en die aktiwiteite wat
kwalifiseer, verwys na die Doeane
en Aksynswet (Skedule 6 deel 3) of
skandeer die QR-kode.
Voorbeelde van logboeke kan op
SAID se webblad besigtig word.
Skandeer dié twee QR-kodes.
Hidrouliese drukbeheer word gebruik om die planterkarretjie-een-
hede se druk op die grond te beheer sodat ‘n egalige plantdiepte
verkry word sonder om te veel kompaksie langs die plantervoor
te laat.
Hierdie meganisme gebruik ‘n weegpen om die druk wat die plan-
terkarretjie op die grond uitoefen te meet en dan self die druk aan
te pas. Die stelsel neem 200 keer/sekonde ‘n lesing wat ‘n hidrou-
liese silinder in die parallelarms van die planterkarretjie laat be-
weeg.
Die hidrouliese silinder sal ongeveer vyf keer per sekonde reageer
om druk by die karretjie te voeg of te verminder. Sodoende word die
korrekte plantdiepte gehandhaaf sonder om regtig verdigting deur
die drukwiele te kry. Hidrouliese drukbeheer se doel is om ‘n betrek-
lik meer eenvormige opkoms te verseker deur ‘n egalige plantdiep-
te te handhaaf sonder om die grond te kompakteer.
‘n Planter se toetrapwiele kan produsente ‘n wavrag vol geld
kos. Indien die toetrapwiele van ‘n planter verkeerd gestel is, kan
dit ook tot opbrengsverliese aanleiding gee. Verkeerd-gestelde
toetrapwieletjies kan die grond onder die pit kompakteer – wat
veroorsaak dat die plantjie se wortels sukkel om deur te verdigting
te kom, maar die eintlike probleem is dat die saad nie deeglik met
die grond kontak maak nie en sodoende is die opkoms van die
plante betreklik oneweredig. Hierdie oneweredige opkoms van
die plante gee aanleiding tot oesverliese.
Toetrapwieletjies
Planters se verstellings verskil van mekaar, maar in wese kom dit
daarop neer dat as ‘n denkbeeldige lyn getrek word, wat met die
hoek van die toetrapwieletjies volg, die twee lyne mekaar presies op
die plantdiepte moet kruis. In
Foto 3
(op bladsy 37) moet lyne AB en
CD mekaar presies op die pit kruis.
Hoe dieper geplant word, hoe wyer moet die wieletjies uit mekaar
wees. Maak seker dat die wieletjies presies ewe ver van die
middelpunt is en dat die pit presies in die middel van die wieletjies
geplaas word. Dit is belangrik dat produsente weer die planter
se handleiding raadpleeg om presies te weet hoe die wieletjies
gestel moet word.
Vir meer inligting kan Pietman Botha by 082 759 2991 gekon-
tak word.
Die stil opbrengsdief
Graan SA/Sasol fotokompetisie
Onthou: Ervaring met oudits het gewys dat SAID ook mag vra
dat ‘n produsent aandui waar op die plaas die aktiwiteit plaasvind.
Moet ook nie “algemeen” gebruik as ‘n aktiwiteit nie, spesifiseer
eerder volgens Skedule 6 se kwalifiserende aktiwiteite.
Let daarop dat die finale logboek nog vanaf SAID afgewag word;
daarom kan bogenoemde inligting verander.
Nuwe dieselrabatstelsel word voorgestel
Nasionale Tesourie het vroeër vanjaar ‘n besprekingsdokument
gepubliseer waarin hulle kommentaar aangevra het vir die her-
siening van die dieselrabatstelsel. Graan SA en Agri SA het hierop
kommentaar gelewer.
Tesourie en SAID se mikpunt is om die nuwe stelsel in 2018 te
implementeer. Van die belangrikste wysigings wat voorgestel
word, is:
Aktiwiteite wat kwalifiseer sal beperk word tot suiwer primêre
produksie. Dit word voorgestel dat alle vervoeraktiwiteite van
die plaas af en enige verwerkingsaktiwiteite hoegenaamd, uit-
gesluit sal word.
Verder word voorgestel dat kwalifiserende primêre produksie-
aktiwiteite aan ‘n fisiese punt waar sulke bedrywighede sal
plaasvind, gekoppel moet word.
Persone wat kwalifiserende primêre produksie-aktiwiteite
uitvoer, kan terugbetalings vir diesel wat daarin gebruik word,
eis – op voorwaarde dat ‘n behoorlike logboek, wat gekop-
pel word aan die fisiese terrein waar sodanige kwalifiserende
primêre produksie plaasvind, bygehou word.
Eise sal slegs ten opsigte van diesel gebruik in die kwalifiserende
primêre produksie-aktiwiteite toegelaat word en die huidige
80:20-persentasietoekenning wat tans vir kwalifiserende terug-
betalings vir landbou geld, sal dan wegval. Dit wil sê produsente
sal dan in die nuwe bedeling 100% van hul kwalifiserende ge-
bruik kan eis.
‘n Losstaande dieselterugbetalingsadministrasie, apart van die
BTW-stelsel, word voorgestel. Die beperkings rondom beoogde
begunstigdes wat nie op dieselterugbetalings kan aanspraak
maak nie omdat hulle nie vir BTW geregistreer is nie, sal
dan wegval.
Ter afsluiting
Die dieselrabat is een van die enigste voordele wat produsente van
regeringskant ontvang en die stelsel moet daarom ten alle tye bo
verdenking gehou word. Indien lede probleme met hul rabat ervaar
of vrae het oor die werking daarvan, kan hulle met Graan SA in
verbinding tree.