November 2017
38
Die lank en die kort van
die dieselrabat
CORNÉ LOUW,
senior ekonoom, Graan SA
INSET
-oorsig
d
ie dieselrabat is ontwerp om plaaslike industrieë te
beskerm teen internasionale mededinging (waar pri-
mêre produsente ondersteuning geniet), sowel as om
verligting te bring vir verbruikers wat nie noodwendig
die pad gebruik nie.
Afhangende van die bedryf, bied die rabat volledige of gedeeltelike
verligting van die Brandstofheffing en die Padongeluksfondshef-
fing. Landbou ontvang 40% verligting van die Brandstofheffing
en 100% van die Padongeluksfondsheffing. Die dieselrabat is tans
R2,83/liter. Hiervan kwalifiseer ‘n produsent vir 80% van sy reg-
matige gebruik (dit wil sê 80% van kwalifiserende liters).
Hoe word gekwalifiseer vir
die dieselrabat?
Om vir die dieselrabat in aanmerking te kom, moet ‘n produsent
vir BTW en vir die dieselrabat onder die Doeane en Aksynswet gere-
gistreer wees.
Om die rabat te kan terugeis, moet ‘n produsent kan bewys en
bereken wat die bedrag van regmatige verbruik is in terme van
Skedule 6 van die Doeane en Aksynswet. Dié skedule dui aan wat-
ter aktiwiteite vir die rabat kwalifiseer, asook hoe dieselgebruik
geboekstaaf moet word. Die rabat word gesien as ‘n “voorlopige
toegewing” totdat die produsent redelik kan bewys dat die diesel
regmatig gebruik is.
Logboeke
Behalwe vir die feit dat produsente bewys van dieselaankope
moet lewer, moet daar ook getoon kan word hoe die diesel ver-
bruik is.
Daar word tans vir ‘n amptelike logboek vanaf die Suid-Afrikaanse
Inkomstediens (SAID) gewag. SAID het aanbevelings aan Tesourie
gemaak vir ‘n landbouspesifieke logboek. SAID wag vir terugvoer
van die Tesourie in hierdie verband.
Logboekrekords wat onduidelik is of te min detail bevat, kan
aanleiding gee tot vertragings in die verwerking van en die moont-
like afkeur van eise. Só byvoorbeeld sal die versuim om die doel
waarvoor diesel gebruik word te vermeld, aanleiding gee tot vertra-
gings. Produsente word aangemoedig om duidelike en gedetail-
leerde rekords by te hou – insluitend stawende dokumente.
Die volgende riglyne word vir hierdie doel aanbeveel:
Eis die rabat op grond van reeds verbruikte diesel en nie op
aankope nie.
Hou volledig boek van diesel wat op die plaas gebruik word (vanaf
hoofverspreidingspunte):
Datum waarop diesel ingegooi is;
hoeveelheid diesel ingegooi;
beskrywing van voertuig; en
doel waarvoor die diesel aangewend is.
Graan SA/Sasol fotokompetisie
OP PLAASVLAK