Previous Page  52 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 84 Next Page
Page Background

Junie 2018

50

op plaasvlak

Deel 5

Luan van der Walt,

landbou-ekonoom, Graan SA

saamgevat

Na-stroopbemarking

Reeks

Neem mark in geheel in ag

i

n die voorafgaande gedeeltes van dié kort reeks – wat ge­

strek het oor die afgelope vier maande (Februarie tot Mei)

– is hoofsaaklik gefokus op na-stroopbemarking, wat ingesluit

het: Die agtergrond vir na-stroopbemarking, faktore wat in

gedagte gehou moet word wanneer dit oorweeg word, die

verskillende alternatiewe wat oorweeg kan word en ook

praktiese voorbeelde om die berekeninge daarvan te verstaan.

Hierdie gedeelte is ‘n samevatting van die reeks om die faktore wat

in gedagte gehou moet word wanneer na-stroopbemarking gedoen

word, uit te lig.

Agtergrond

Die volatiliteit van Suid-Afrikaanse graanpryse is, onder andere,

een van die groot uitdagings waarmee plaaslike graanprodusente

gekonfronteer word, wat ‘n noemenswaardige impak op hul wins­

gewendheid kan hê. Dit is juis as gevolg van dié volatiliteit dat

graanbemarking en -verskansing kernbelangrik is. Daarom moet

seker gemaak word wat die verskeie alternatiewe is wat vir dié

doeleindes beskikbaar is.

Die bemarking en/of verskansing van graan kan hoofsaaklik in

twee hoofkategorieë verdeel word, naamlik voorseisoenverskan­

sing en na-seisoen- of na-stroopbemarking.

Voorseisoenbemarking of -verskansing verwys na wanneer sekere

posisies in die mark as beskerming teen ongunstige prysbewegings

ingeneem word om sodoende prysrisiko te bestuur.

Na-stroopbemarking verwys na die bemarking van graan wat

plaasvind wanneer dit reeds gestroop is. Die stoor van graan met die

oog daarop om dit later te verkoop, is sekerlik een van die bekendste

na-stroopstrategieë wat aangewend word. Ander strategieë wat

spesifiek vir dié doeleindes aangewend kan word, is ook beskikbaar

en sluit die gebruik van afgeleide instrumente op die Safex-mark in.

Indien daar, om welke rede ook al, nie genoeg voorseisoenverskan­

sings in plek is nie en die uitdaging van lae graanpryse teen

strooptyd kop uitsteek, speel na-stroopbemarking ‘n kritieke rol in

die winsgewendheid van die boerdery. Dit is belangrik om kennis

te dra van die verskillende bemarkingsalternatiewe wat oorweeg

en uitgevoer kan word – ten einde voordeel te trek sou die mark

deur die loop van die seisoen meer gunstig verhandel en kan bydra

tot ‘n beter prys en beter winsgewendheid.

Wat is die doel daarvan?

Een van die belangrikste aspekte wat in gedagte gehou moet word

by na-stroopbemarking, is wat die doel daarvan is. Wanneer die

doel van ‘n na-stroopbemarkingstrategie bekend is,sal dit jou in ‘n

meer gunstige posisie plaas en kan jy die regte besluite neem oor

die strategieë wat jy wil volg.

Die hoofdoel is dus om ‘n beter prys vir die geproduseerde graan

te realiseer. Dit kan deur middel van verskeie alternatiewe bereik

word – wat strek vanaf die fisiese stoor van die graan tot en met die

gebruik van afgeleide instrumente op die Safex-mark.

Hou in gedagte dat risikobestuur met die gebruik van dié strate­

gieë steeds van kardinale belang is en alhoewel produksierisiko

aansienlik laer met na-stroopbemarking is, omdat daar reeds ‘n

aanduiding is van hoeveel tonne vir verkoop beskikbaar is, moet

die hoogste moontlike prys met die minste moontlike risiko daaraan

verbonde steeds die oogmerk wees.

Produsente moet hul ook vergewis van die risiko’s verbonde aan

die gebruik van die verskillende strategieë. Hulle moet ook seker

maak hul weet wat die onderliggende faktore is waarop gelet moet

word wanneer hulle dié besluite neem.

Faktore waarop gelet moet word

Daar is ‘n reeks faktore waarop gelet moet word wanneer na-

stroopbemarkingstrategieë oorweeg en gebruik word. Dié wye

reeks faktore strek vanaf die onderliggende faktore wat grootliks

die beweging van die markprys deur die loop van die seisoen be-

hoort te bepaal, tot en met die impak wat die verskillende strategieë

op die besigheid kan hê.

Van die vernaamste aspekte waarop gelet moet word, word

vervolgens bespreek.

Prys- en risikobestuur

Oor die algemeen is graanpryse onder normale omstandighede

die laagste tydens strooptyd wanneer graan gelewer word. Daarom

moet alternatiewe strategieë gevolg word om ‘n beter prys te

realiseer.

Aangesien die doel van bemarking is om pryse te bestuur son­

der om groot risiko’s aan te gaan, moet seker gemaak word dat

die risiko’s verbonde aan die strategie in ag geneem word en