November 2017
30
4x4's
...
Moets en moenies
W
anneer jy ‘n 4x4-voertuig koop, of selfs net ‘n 2x4-
bakkie of nutsvoertuig (SUV) waarmee jy nie net
beoog om te pendel nie, maar ook so bietjie in ons land
te gaan rondry of oor die grense heen te gaan verken, is
daar ‘n paar dinge wat jy in gedagte moet hou.
Die verskeidenheid van voertuie en toebehore vir dié doel is so
groot dat dit ‘n mens eintlik verwar en meer besluiteloos laat as
voordat jy daaraan begin dink het. Daarom is daar ‘n paar aspekte
wat vooraf oorweeg moet word om die besluit te vergemaklik sou
jy ‘n nutsvoertuig wou aanskaf – en dan ook wanneer jy dit wil
toerus.
Die eerste aspek is natuurlik wát jy wil of kan bekostig, want dit
plaas jou in ‘n bepaalde mark. Die volgende vraag is: Wil jy ‘n bakkie
of ‘n SUV (stasiewa)-konsep hê?
Bakkie
Ry gewoonlik bietjie harder;
is beperk tot hoogstens vyf passasiers;
is verseker ‘n goeie dubbeldoelvoertuig;
jy moet al jou bagasie agterop pak en daarom sal jy moet voor-
siening maak om dit toe en veilig te hou;
die moontlikheid van addisionele toebehore is legio; en
op ‘n enkelkajuit of ekstra kajuit kan jy BTW terugeis indien jy die
voertuig in ‘n besigheid van watter aard ook al aankoop.
SUV
Ry gewoonlik heelwat lekkerder en is meer soos ‘n motor;
die meeste kan vyf tot sewe passasiers akkommodeer;
al jou bagasie kan binne-in die voertuig gebêre word en die
kanse van ‘n irriterende geratel van goedere is groot; en
jou pakspasie is ook uiters beperk en jy kan geen ekstra brandstof
binne so ‘n voertuig vervoer nie.
Indien jy die besluit oor watter tipe voertuig jy verkies geneem het,
is daar dan natuurlik die keuse van petrol of diesel.
Hier is my opinie: Dieselvoertuie is verseker ligter op brandstof,
maar het beslis hoër onderhoudskoste. Indien jy ‘n voertuig met ‘n
motorplan koop en jy gaan dit weer verkoop wanneer die motorplan
verby is, is dit geen probleem nie.
Hedendaagse petrolvoertuie is besonder betroubaar en indien jy
‘n voertuig tweedehands koop of buite sy motorplan wil ry, is ‘n
petrolmodel ‘n goeie besluit, want die diensonderhoud is laer en
waarskynlik is die enjin se lewe ook langer.
Bereken wat die voertuig jou per kilometer aan brandstof en
onderhoud gaan kos, asook die aankoopprys. In heelwat gevalle
is die petrolmodelle oor die lang termyn (1 500 000 km plus)
goedkoper.
Toebehore
Toebehore word bepaal deur wat presies jy met jou voertuig wil
aanpak. Ek het dit goed gedink om die algemene basiese toerus-
ting te lys en dan daaroor uit te brei – natuurlik in geen spesifieke
volgorde nie.
Yskas
‘n Yskas is ‘n gemaklike stuk toerusting en jy kan te alle tye – veral
as jy hoër op in Afrika gaan ry en dit warm is – iets kouds nuttig
en natuurlik jou kosvoorraad stoor. My motto is dat indien jy nie
‘n behoorlike, welbekende tyddeurstaande kompressoryskas kan
bekostig nie, moet nie ‘n goedkoop handelsmerk-yskas koop nie;
leen eerder die buurman s’n of werk met ‘n koelboks.
Dubbelbatterystelsel
Só ‘n stelsel beteken ‘n ekstra battery wat gelaai word wanneer
jou voertuig se enjin loop. Wanneer die enjin af is, is die battery
heeltemal onafhanklik van die voertuig se hoofbattery, daarom
kan jy alle bykomende toebehore wat krag verbruik aan die battery
koppel sonder dat dit jou hoofbattery beïnvloed. Met enige yskas
is dit hoogs aan te beveel.
Omsetter
(inverter)
Dit is ‘n toestel wat 12 V omskakel na 220 V. Hierdie toestelle
– afhangende van die grootte wat jy benodig – is nogal swaar op
‘n battery. Indien jy kameras of ‘n skootrekenaar het wat jy moet
laai wat nie 12 V kan akkommodeer nie, is dit baie nuttig. ‘n Groot
aantal mense wil groot omsetters insit om haardroërs te gebruik.
Ja, jy kan, maar die groter toestelle is baie duur en jy kan dit nie
sonder ‘n dubbelbattery gebruik nie. Daar is wel 12 V-haardroërs op
die mark, maar hulle is ongelukkig nie so effektief soos dié van
220 V nie.
Dakrak
‘n Dakrak is slegs nodig indien jy stoorruimte benodig. Bagasie,
tent, gasbottels, ekstra brandstof, ekstra water asook ‘n ekstra
spaarwiel, kan gemaklik op ‘n dakrak gestoor word. ‘n Dakrak het
egter ‘n impak op jou brandstofverbruik. Dit kan ook ‘n sekere mate
van windgeraas veroorsaak. Heelwat mense monteer ‘n dakrak om
‘n daktent te huisves. Indien dit ál is wat jy wil inpas, is ‘n ligte
draraam betreklik goedkoper vir dié doel.
Daktente
Wat is die hoofdoel van ‘n daktent? Dit is ‘n tent wat bo-op die dak
van ‘n voertuig gemonteer word en wat bitter vinnig en maklik
oop- en toegemaak kan word om met min moeite te oornag en die
volgende dag weer verder te ry. Aangesien hierdie tipe tente vas
aan die voertuig is, kan dit nogal ‘n frustrasie wees as jy langer as ‘n
dag wil staan en jy met die voertuig wil ry, want dit sal dan beteken
dat jy die tent moet toemaak.
Daar is natuurlik deesdae elektriese daktente wat met die druk van
‘n knoppie oop- en toemaak – wat hierdie aksie uiters vinnig en
maklik maak.
FOKUS
Buitelewe en reis
Spesiale
NELUS BANTJES,
Safari 4x4