Background Image
Previous Page  49 / 76 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 49 / 76 Next Page
Page Background

Hersiening van die dieselrabat

CORNÉ LOUW,

senior ekonoom: Graan SA

INSET

-oorsig

47

April 2017

OP PLAASVLAK

– Tesourie en SAID se voorstelle onder die loep

d

ie huidige dieselrabatstelsel het reeds in die jaar 2000

in werking getree. In 2001 was die rabat 42,1 c/liter, ter-

wyl dit April 2017, op 283 c/liter staan (

Grafiek 1

).

Ten tye van implementering was die motivering vir die

dieselrabat om die bedryf te beskerm teen internasio-

nale mededinging, asook om verligting vir pad-verwante belastings

te bied vir verbruikers wat nie die pad gebruik nie. Soortgelyke

brandstofbelastingsubsidies bestaan in lande met wie Suid-Afrika

kompeteer.

Volgens die nasionale tesourie het die huidige dieselrabatstelsel ver-

skeie tegniese administratiewe en wetlike uitdagings wat tans pro-

blematies is. Die hoofadministratiewe uitdagings hou verband met

die feit dat die dieselrabat onder die BTW-stelsel hanteer word – log-

boek-voldoening en goedkeuring van primêre produksie-aktiwi-

teite. Dit het die tesourie en die Suid-Afrikaanse Inkomstediens

(SAID) genoop om ‘n hersiening van die huidige stelsel voor te stel.

Van die belangrikste wysigings wat aan die huidige stelsel voorge-

stel word, is:

Aktiwiteite wat kwalifiseer, sal beperk word tot suiwer primêre

produksie. Daar word voorgestel dat alle vervoeraktiwiteite van

die plaas af en enige verwerkingsaktiwiteite hoegenaamd, uit-

gesluit sal word. Volgens die aanbeveling moet, ideaal-gesproke,

net aktiwiteite wat nodig is vir primêre produksie tot en met

die oes van gewasse, kwalifiseer. Alle vervoeraktiwiteite buite

die terrein, insluitend insette na die plaas of produkte na die

mark toe en enige verwerkings, op die perseel of elders, sal uit-

gesluit word;

verder word voorgestel dat kwalifiserende primêre produksie-

aktiwiteite aan ‘n fisiese punt gekoppel moet word waar so-

danige bedrywighede sal plaasvind;

persone wat kwalifiserende primêre produksie-aktiwiteite uit-

voer kan terugbetaling vir diesel wat daarin gebruik word eis, op

voorwaarde dat ‘n behoorlike logboek gehou word wat aan die

fisiese terrein waar sodanige kwalifiserende primêre produksie

plaasvind, gekoppel word;

eise sal slegs ten opsigte van dieselgebruik in die kwalifi-

serende primêre produksie-aktiwiteite toegelaat word en die

80:20-persentasietoekenning wat tans vir kwalifiserende terug-

betalings vir landbou geld, sal dan wegval. Dit wil sê produsente

sal dan in die nuwe bedeling 100% van hul kwalifiserende ge-

bruik kan eis;

‘n losstaande dieselterugbetalingsadministrasie, apart van die

BTW-stelsel, word voorgestel. Die beperkings rondom beoog-

de begunstigdes wat nie op dieselterugbetalings kan aan-

spraak maak nie omdat hulle nie BTW-geregistreer is nie, sal dus

wegval.

Graan SA en georganiseerde landbou is tans besig om die voor-

gestelde wysigings te bestudeer en sal ook kommentaar van in-

dividuele lede waardeer. Kommentaar moet SAID en die tesourie

teen 15 Mei vanjaar bereik.

Vir interessantheid kan in

Tabel 1

gesien word wat die persentasie

aandeel aan die dieselrabat per sektor is.

In totaal is R8,8 miljard dieselrabatte in 2015/2016 geëis, terwyl eise

in 2010/2011 net oor R1 miljard beloop het.

DIESELRABAT: %-AANDEEL

2010/2011

2011/2012

2012/2013

2013/2014

2014/2015

2015/2016

Elektrisiteit

3%

13%

36%

53%

53%

60%

Landbou, Bosbou en Visserye

46%

39%

20%

18%

13%

11%

Mynbou en steengroewe

45%

42%

38%

24%

28%

24%

Spoorvrag

6%

6%

5%

5%

6%

4%

Ander

0%

0%

0%

0%

0%

1%

Totale kortings

100%

100%

100%

100%

100%

100%

TABEL 1: PERSENTASIE-AANDEEL VAN DIE DIESELRABAT PER SEKTOR.

Bron: SAID-data

Grafiek 1: Dieselkorting.

Skandeer die QR-kode om die

volledige besprekingsdokument

wat die voorgestelde wysigings

bevat, te verkry.