Background Image
Previous Page  47 / 76 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 47 / 76 Next Page
Page Background

Die moontlike groot aanbod van mielies in die mark as gevolg van

gunstige weersomstandighede en goeie aanplantings hierdie sei-

soen, sal veroorsaak dat groot hoeveelhede mielies in die komende

seisoen uitgevoer sal moet word.

Die vraag wat egter ontstaan, is hoe lank die pryse teen uitvoer-

pariteitsvlakke gaan verhandel voor daar weer ondersteuning in

die mark sal wees? Die tempo waarteen die uitvoere gaan plaas-

vind, gaan grootliks ‘n rol hierin speel.

Bemarkingsopsies

Bemarking en prysrisikobestuur strek veel wyer as die verkoop van

produkte aan kopers. Die bemarking van die produkte sluit prys-

risikobestuur in, wat regdeur die jaar op verskillende maniere ge-

doen kan word. Verskansing, wat in kort eintlik maar net beskerming

teen ongunstige prysbewegings is, kan op verskeie maniere reg-

deur die jaar geskied en kan dus suksesvol deur produsente aange-

wend word om hul risiko in terme van pryse te verminder en om

voordeel te trek indien die pryse vir die produsent gunstig beweeg.

Hierdie verskansings kan aanlyn op die Safex-mark gedoen word

deur middel van termyn- en/of opsiekontrakte. Die voorseisoenver-

skansing vind plaas tussen plant- en strooptyd (met ander woorde

voor die mielies geoes word). Alternatiewelik kan produsente ook

na strategieë kyk wat ná oestyd gebruik kan word om prysrisiko te

bestuur – wat ook as bemarking en verskansing van mielies dien.

Na-oesbemarkingstrategieë sluit in die fisiese stoor van mielies tot

wanneer die pryse weer ondersteuning vind en genoegsaam toege-

neem het, of alternatiewelik die verkoop van die mielies in die mark

ná strooptyd en die gebruik van afgeleide instrumente op die Safex-

mark vir bemarkingsdoeleindes en risikobestuur.

Die fisiese stoor van die mielies hou steeds ‘n risiko wat die stoor-

koste en rentes betref, in. Daar is ook nie kontantinvloei nie en daar-

om is dit belangrik om die kontantvloei-aspek te oorweeg.

Met die gebruik van afgeleide instrumente op die Safex-mark, soos

byvoorbeeld ‘n

call

-opsie

(ook koopopsie genoem), kan die produ-

sent steeds baat vind by ‘n mark wat positief beweeg, terwyl sy risiko

in die mark beperk is tot die premie wat betaal word met die koop

van die

call

-opsie. Die produsent sal dus ‘n kontantinvloei verseker

terwyl hy steeds baat sal vind indien die mark hoër teen die opsie-

vervaldatum verhandel.

Prystendense

Dit is algemeen bekend dat die pryse siklies beweeg en daarom

moet produsente ook daarvolgens beplan.

Grafiek 2

toon die seisoenale prysindekse van wit- en geelmielies

vanaf 1998 tot en met 2016. Die siklisiteit van die prystendense kan

duidelik hierin gesien word en kritiese tye vir bemarkingstrategieë

kan daardeur vasgestel word. Indien produsente nie aktiewe voor-

seisoenverskansing gedoen het nie en dus in die situasie sit waar

pryse so laag soos nou is, sal hulle moet kyk na alternatiewe be-

markingstrategieë ten einde beter pryse te realiseer, maar ook om

risiko te beperk.

Produsente kan dus die mielies tot en met Desember of Maart

stoor, wanneer die pryse neig om weer goeie ondersteuning te vind.

Alternatiewelik kan produsente oorweeg om mielies na strooptyd

te verkoop en dan van die afgeleide instrumente op die Safex-mark

gebruik maak vir bemarkings- en risikobestuursdoeleindes.

Die seisoenale prysindekse toon duidelik dat Desember en Maart

goeie periodes is om te oorweeg en dat die waarskynlikheid redelik

goed is dat die pryse in hierdie maande hoër as die gemiddeld van

die seisoen behoort te verhandel.

Desember en Maart lyk daarom na goeie opsies om te oorweeg

wanneer bemarkingsopsies oorweeg word. Produsente wat nie die

fisiese mielies kan stoor nie, kan egter een van hierdie twee maande

vir die gebruik van afgeleide instrumente op die Safex-mark oor-

weeg.

Ten slotte

Bemarking van grane speel ‘n belangrike rol in produsente se wins-

gewendheid en die waarde van bemarking en verskansing moet

daarom glad nie gering geskat word nie. Dit is noodsaaklik dat

produsente goeie en ingeligte besluite met betrekking tot die be-

marking en verskansing van grane neem.

Dit is belangrik dat produsente die verskillende beskikbare strate-

gieë oorweeg en ook hoe dit gebruik kan word vir bemarkings- en

risikobestuursdoeleindes. Dit is belangrik om ‘n strategie te kies

waarin die produsent se risiko beperk is, maar wat ook goed inpas

by die bestuurstrukture van die plaas.

Grafiek 1: In- en uitvoerpariteitspryse van wit- en geelmielies vir lewering

in Julie 2017.

Bron: Graan SA

Grafiek 2: Seisoenale prysindekse van wit- en geelmielies.

Bron: Graan SA

Graan SA/Sasol fotokompetisie

– AJ van Rooyen 2016

45

April 2017