Background Image
Previous Page  40 / 76 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 40 / 76 Next Page
Page Background

Na-stroopbemarkingstrategieë

van nader bekyk

d

ie vorige bemarkingseisoen (2016/2017) is gekenmerk

deur heelwat onsekerheid in die markte. Die groot

droogte is sekerlik een van die faktore wat steeds die

varsste in die geheue van die oorgrote meerderheid

van produsente is. Dit het ’n verskeidenheid uitdagings

vir die landboubedryf en produsente ingehou en almal

het in groot geloof en met afwagting uitgesien dat die nuwe seisoen

moes aanbreek.

Goeie reën wat oor die meeste gedeeltes van die land geval het,

het groot verligting gebring en die herstel wat ons in die natuur

waargeneem het, is onbeskryflik. Met groot dankbaarheid het die

produsente begin plant. Rekordaanplantings is vir witmielies aan-

geteken; daar word boonop ‘n rekordoes vir die seisoen verwag.

Die goeie produksiesyfers het egter weer sy eie uitdagings na vore

gebring. Die vorige seisoen was een met ‘n groot aantal produksie-

risiko’s; pryse was hoog as gevolg van lae voorrade. In hierdie sei-

soen is die produksierisiko aansienlik minder en die goeie verwagte

produksie plaas pryse skerp onder druk – wat steeds druk op die

winsgewendheid van produsente plaas. Dit is dus vir produsente

belangrik om goeie bemarkingsbesluite te neem en risiko’s in

hierdie seisoen sover moontlik te vermy. Daar is verskeie bemar-

kingsopsies wat produsente vir bemarkingsdoeleindes en ook risiko-

bestuur kan oorweeg.

Alternatiewe strategieë

Produsente wat nie voorseisoenkontrakte in plek het of reeds ver-

skans het nie, sal ander alternatiewe moet oorweeg om nou in

die na-seisoen te bemark. Bemarking speel ‘n integrale rol in die

winsgewendheid van produsente. Dit is daarom belangrik dat pro-

dusente deeglik ingelig sal wees oor die verskillende alternatiewe

beskikbaar by die bemarking van mielies. In die April-uitgawe van

die

SA Graan/Grain

het ek verwys na alternatiewe wat deur produ-

sente toegepas kan word in die na-stroopbemarking van mielies.

Hierdie alternatiewe sluit in om die fisiese mielies te stoor tot en

met die pryse weer ondersteuning vind (gewoonlik nader aan

Desember of Maart). ‘n Groot aantal produsente is deeglik vertroud

met hierdie manier van bemarking en pas dit geredelik toe. Die an-

der alternatiewe wat deur produsente oorweeg kan word, is om die

mielies net ná strooptyd te verkoop en dan van instrumente op die

Safex-mark gebruik te maak vir bemarkingsdoeleindes.

Hierdie instrumente sluit in die gewone koop van termynkontrakte

vir lewering in Desember en/of Maart ná die verkoop van die fisiese

mielies. Die ander alternatief wat oorweeg kan word, is die koop

van

call

-opsies (koopopsies) vir lewering in Desember en/of Maart

nadat die fisiese mielies in die mark verkoop is. Alhoewel al hierdie

strategieë suksesvol aangewend kan word in die na-oesbemarking

van mielies, is dit noodsaaklik dat produsente vertroud sal wees

met die verskillende faktore verbonde aan die gebruik van die

strategieë, asook die moontlike risiko’s wat daarmee gepaard gaan.

Faktore om in ag te neem

Elkeen van die verskillende strategieë sal ‘n ander impak op die

boerdery se finansies hê en die grootse invloed is sekerlik op kon-

tantvloei. Kontantvloei word gesien as een van die belangrikste

aspekte van die finansiële bestuur van ‘n besigheid of ‘n boerdery.

Dit is om verskeie redes noodsaaklik vir produsente, waaronder die

vereffening van hul produksiekredietrekeninge, asook die dek van

maand-tot-maandkostes.

Wanneer verskillende strategieë oorweeg word, moet die impak op

kontantvloei in ag geneem word, asook die risiko’s wat die strate-

gieë beperk of die moontlike risiko’s wat die gebruik van die stra-

tegieë inhou. Die produsent kan die mielies net na strooptyd direk in

die mark verkoop. Dit sal kontantinvloei verseker, waarmee hy dan

produksierekeninge en so meer kan betaal. Die een nadeel van hier-

die strategie is dat die pryse gewoonlik die laagste tydens strooptyd

is, omdat daar onder normale omstandighede in hierdie tyd heelwat

mielies beskikbaar is.

Wanneer die mielies fisies gestoor word met die doel om later te

verkoop wanneer die markprys weer ondersteuning gevind het en

hoër verhandel, moet faktore soos stoorkostes, rente en kontant-

vloei in ag geneem word. Die produsent betaal stoorkostes indien

die mielies in kommersiële silo’s opgeberg word en siende dat

daar nie ‘n kontantinvloei is by die stoor van mielies nie, hoop die

rentekomponent ook op wanneer die afbetaling van produksiekoste

uitgestel word.

Die produsent verloor daarby die moontlike rentekoersinkomste

wat verkry kon word as gevolg van die kontantinvloei. Indien die

markpryse nie genoegsaam toeneem om die kostes te dek nie, be-

sit die produsent dan steeds die kommoditeit, waarvan die waarde

boonop nie vermeerder het nie.

Gegewe die huidige onsekere ekonomiese en politieke omstan-

dighede, is die rentekoerse ‘n belangrike faktor wat deur die pro-

dusent in ag geneem moet word. Rentekoersverhogings kan ‘n

negatiewe impak op die rentekostekomponent hê, wat weer verdere

druk op die produsent se kontantvloei sal plaas.

Die verkoop van die fisiese mielies en die koop van termynkontrakte

vir lewering in Desember en/of Maart kan gesien word as ‘n goeie

LUAN VAN DER WALT,

landbou-ekonoom: Graan SA

GRAANMARK

-oorsig

– 10 April 2017

OP PLAASVLAK

Mei 2017

38