35
® Geregistreerde handelsmerke van PANNAR BPK, © 2014 PANNAR BPK
2015/CORP/A/005A
Met soveel veranderlikes in boerdery, kan jy van een
ding seker wees: by PANNAR werk ons hard om risiko
uit te skakel. Ons kombineer die beste basters met
praktiese oplossings en innoverende saad- en
plantbeskermingsprogramme vir optimale produksie.
Span ons kundige advies in tot jou voordeel.
Boerdery is in jou
bloed. Om jou sukses te
verseker, is in ons s
’
n.
Praktiese op-die-plaas-navorsing
bied produksiebestuursriglyne.
Vir presisieplasing van basters.
Omvattende saad- en plant-
beskermingsinisiatiewe.
Swamdoder- en insekdoderspuit-
programme.
TM
PRAKTIESE BOERDERY OPLOSSINGS
TM
Saam boer ons
vir die toekoms
™
www.pannar.com infoserve@pannar.co.zaMet die skryf van hierdie artikel (21 Januarie 2015) het die Sen-
trale Energie Fonds ‘n daling vir Februarie in die dieselprys van
R1,04 per liter verwag. Dit sal die groothandelprys van diesel op
R9,24 per liter te staan bring, wat ‘n daling van 28% sedert Junie
verlede jaar weerspieël.
Die uiteensetting van ons brandstofpryse en die verswakking
van ons wisselkoers het veroorsaak dat die 54%-daling in die
ruolieprys nie heeltemal in plaaslike pryse weerspieël word nie.
Van die groothandelprys van diesel vir Januarie vanjaar van
R10,28 per liter, beslaan belastings en heffings R4,46 of 43%.
Hierdie gedeelte behoort dus nie saam met ruoliepryse af te kom
nie; inteendeel, verdere verhogings word in April vanjaar ver-
wag. Met ander woorde, die verlaging in ruoliepryse behoort net
die oorblywende 57% te beïnvloed.
Kunsmispryse
Laer ruoliepryse behoort ‘n direkte impak op energieverwante
kommoditeite, soos kunsmis te hê. Die ruolieprys kan ‘n direkte
invloed op kunsmispryse op ‘n paar maniere hê:
Eerstens behoort ‘n laer ruolieprys (energieprys) die produk-
siekoste van kunsmis goedkoper te maak.
Tweedens behoort ‘n laer ruolieprys kunsmispryse oor die
algemeen goedkoper te maak aangesien ‘n groot persentasie
van die wêreld se kunsmis redelik ver vervoer moet word.
Derdens behoort dit ‘n direkte invloed op stikstofpryse (N)
te hê. Ruoliepryse beïnvloed natuurlike gaspryse, wat die
hoofgrondstof vir stikstofproduksie is (dit maak tussen 60%
en 85% van totale produksiekoste van ammoniak uit). Laer
ruoliepryse kan met ander woorde moontlik laer stikstofpryse
tot gevolg hê (sien
Grafiek 1
vir die korrelasie tussen die
ruolieprys en natuurlike gaspryse en tussen die ruolieprys en
ammoniakpryse in
Grafiek 2
).
Landbou-chemikalieë
Alle aktiewe bestanddele van plaaslike landbou-chemikalieë word
ingevoer. Daar is ook heelwat landbouchemiese middels waar
petroleumprodukte die basiese grondstof is vir die vervaardi-
ging daarvan.
Ander insette
Weens die hoë vervoerkoste verbonde aan die meeste insette
wat in Suid-Afrika gebruik word, behoort laer brandstofpryse die
vervoerkomponent wat insetpryse opmaak, te verlaag. Omdat
energiepryse oor die algemeen behoort te verlaag as gevolg
van laer ruoliepryse, behoort dit ook die produksiekoste van die
meeste insette te verlaag.
Opsommend
Hoewel ruoliepryse ‘n direkte impak op insetpryse kan hê, het
elke inset ook sy eie vraag en aanbod-situasie wat pryse beïn-
vloed en nie uit die oog verloor moet word nie. Die wisselkoers
gaan ook ‘n bepalende rol speel in terme van die mate waarin laer
internasionale pryse na die plaaslike mark deurgegee word.
Omdat ‘n groot hoeveelheid van Suid-Afrika se insette ingevoer
moet word en selfs plaaslik ‘n redelike vervoerkomponent in
die koste ingebou het, kan laer ruoliepryse hierdie gedeelte goed-
koper maak.
Dit is altyd moeilik om te bepaal wanneer die mark laer pryse
gaan reflekteer. Markte is altyd geneig om stygende pryse vin-
niger deur te gee aan die verbruiker as dalende pryse – soos die
Engelse dit noem: Pryse is
downward sticky
. Met ander woorde:
Daar word verwag dat indien laer pryse deurgegee word aan die
mark, dit eers ná ‘n paar maande sal gebeur.