Previous Page  77 / 116 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 116 Next Page
Page Background

75

March 2018

In hierdie geval kan produsente alternatiewe strategieë oorweeg,

wat die gebruik van afgeleide instrumente op Safex insluit, om

moontlik voordeel te trek uit gunstige prysbewegings deur die loop

van die seisoen.

Wees vertroud met die prysvlakke

Dit is essensieel dat produsente goed vertroud moet wees met

die produksiekoste, asook die hoeveelheid wins wat hul graag vir

die seisoen sal wil realiseer. In

Tabel 1

word ‘n hipotetiese plaas

gebruik waarin die aanname gemaak word dat die produsent

1 000 ha witmielies plant en die totale koste van produksie ongeveer

R8 700/ha beloop. Die produsent het ‘n gemiddelde opbrengs van

5 t/ha behaal, wat die totale produksie op 5 000 ton mielies vir die

seisoen te staan bring. Tabel 1 toon die totale koste van produksie,

asook die gelykbreek-produsenteprys vir die seisoen.

Tabel 2

toon die minimum Safex-prys waarteen die produsent moet

verkoop om ‘n sekere persentasie wins te realiseer. Dit is duidelik

uit Tabel 2 dat indien ‘n produsent vir ‘n 30% winsmarge mik, die

minimum Safex-prys waarteen hy kan verkoop, ongeveer R2 462/ton

moet wees – gegewe ‘n gelykbreek-produsenteprys van R1 740/ton

en ‘n gemiddelde basis-aftrekking van R200/ton.

Dit is daarom noodsaaklik dat produsente op hoogte is met hul

produksiekoste, sowel as die minimumprys wat moet realiseer om

‘n sekere winsgrens te bereik. Dit kan tot ‘n groot mate bydra tot

meer objektiewe besluitneming, omdat die produsent beter besluite

kan neem indien die mark teen sekere prysvlakke verhandel.

Die koste en minimum Safex-pryse in die tabel sluit nie ander koste

soos stoorkoste en rentekoste in nie, maar slegs die produksiekoste

van die plaas.

Ten slotte

Daar is ‘n paar kernaspekte wat produsente in gedagte moet hou

wanneer hul besluite neem rakende spesifieke bemarkingstrategieë,

waar die risiko verbonde aan die strategie wat hulle gebruik van

kardinale belang is.

Die eerste oorweging vir ‘n bemarkingstrategie moet wees om ‘n

beter prys vir die geproduseerde produk te realiseer, met die laagste

moontlike risiko daaraan verbonde. Produsente moet egter die

marksituasie in geheel in ag neem en veral klem lê op die relevante

fundamentele faktore wat die markpryse bepaal.

Goeie bemarkingsplanne is ook van kardinale belang en produsente

moet vir hulself bemarkingsplanne met realistiese doelwitte stel,

wat ‘n bydrae sal lewer tot makliker besluitneming wat die emosie

grootliks daaruit kan haal.

Die volgende aflewering in die reeks sal fokus op verskillende

alternatiewe wat oorweeg kan word wanneer daar na na-

stroopbemarking gekyk word.

GELYKBREEK-PRODUSENTEPRYS

R1 440

R1 540

R1 640

R1 740

R1 840

R1 940

R2 040

R2 140

PERSENTASIE WINS

10%

R1 784

R1 894

R2 004

R2 114

R2 224

R2 334

R2 444

R2 554

15%

R1 856

R1 971

R2 086

R2 201

R2 316

R2 431

R2 546

R2 661

20%

R1 928

R2 048

R2 168

R2 288

R2 408

R2 528

R2 648

R2 768

25%

R2 000

R2 125

R2 250

R2 375

R2 500

R2 625

R2 750

R2 875

30%

R2 072

R2 202

R2 332

R2 462

R2 592

R2 722

R2 852

R2 982

35%

R2 144

R2 279

R2 414

R2 549

R2 684

R2 819

R2 954

R3 089

40%

R2 216

R2 356

R2 496

R2 636

R2 776

R2 916

R3 056

R3 196

TABEL 2: MINIMUM SAFEX-PRYS WAARTEEN DIE PRODUSENT MOET VERKOOP OM ‘N SEKERE PERSENTASIE WINS TE REALISEER.

Vrywaring

Sover moontlik is alles gedoen om die akkuraatheid van hierdie inligting te verseker. Graan SA aanvaar egter geen

verantwoordelikheid vir enige skade of verliese wat gely word as gevolg van die gebruik van hierdie inligting nie.

Ten slotte

Alhoewel die berekeninge soos in die ar-

tikel gebruik, betreklik breed is en slegs

gemiddeldes toon, is die volgende begin-

sel uiters noodsaaklik vir hierdie tipe be-

rekeninge: Elk produsent moet dit in sy eie

konteks gaan toepas.

Suid-Afrikaanse produsente moet oor die

algemeen in die meeste van die gewasse

kompeteer teen die internasionale markte

– hetsy dit aan die invoer- of uitvoerkant van

die mark is.

Dit plaas die plaaslike produsente se wins-

gewendheid oor die algemeen onder

druk – veral met gewasse soos mielies en

koring, waar internasionale markte ‘n meer

prominente rol in die bepaling van plaas-

like markpryse speel.

Produsente moet egter goeie produksie-

ekonomiebeginsels toepas om te verse-

ker dat die bestuur van hul kostestrukture

optimaal is, met die uitgangspunt om wins

eerder as produksie te maksimaliseer. Die

oorhoofse kostekomponent is een aspek

wat ook ‘n groot impak op die plaaslike

winsgewendheid van produsente het en

produsente moet maniere oorweeg om dit

in hul boerderye te bestuur.

GRAANMARK-OORSIG