Previous Page  62 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 92 Next Page
Page Background

November 2018

60

Dieselprys laat REKORDS SPAT

CORNÉ LOUW,

senior ekonoom, Graan SA

INSET

-oorsig

OP PLAASVLAK

i

n Oktober vanjaar was die groot-

handelsprys van diesel R15,65/liter,

wat 29% hoër is as die R12,13/liter

van dieselfde tyd verlede jaar. Met

planttyd vir somergraanprodusente

en strooptyd vir wintergraanpro-

dusente op hande, kon hierdie rekordprys

nie op ’n slegter tyd gerealiseer het nie.

Min of meer 70% van somergraanprodu-

sente se brandstof word met grondvoor-

bereiding en planttyd verbruik. Diesel as

produksie-inset maak boonop ongeveer

12% van ’n graan- en oliesadeprodusent se

lopende produksiekoste uit.

Met die afgelope paar maande se stygings

(in Maart vanjaar was die groothandelsprys

van diesel R12,10/liter) het diesel as

produksie-inset, naas kunsmis, die tweede

duurste inset in sekere dele van die

produksiestreke geword.

Dit is belangrik om kennis daarvan te neem

dat die groothandelsprys van diesel in

Suid-Afrika ’n gereguleerde prys is, maar

wel ook ’n funksie is van internasio-

nale dieselpryse en die wisselkoers.

In

Grafiek 1

word getoon hoe die groot-

handelsprys in Oktober vanjaar saamge-

stel was.

Volgens Grafiek 1 maak die werklike

brandstofgedeelte (die gelande koste van

diesel), 57% van die groothandelsprys uit,

terwyl heffings, belasting en vervoer 43%

daarvan beslaan. Die belasting op diesel

verteenwoordig tans 21% van die prys en

die Padongelukfondsheffing 12%.

Grafiek 2

toon die samestelling van die

dieselprys vanaf Januarie 2010 tot Okto-

ber 2018 in terme van die verdeling van die

fisiese brandstofkoste (gelande koste van

diesel) en heffing, belasting en vervoer.

In Januarie 2012 het die fisiese koste

van brandstof 67% van die uiteindelike

dieselprys verteenwoordig, terwyl dit in

Oktober 2018 slegs 57% was.

Dieselrabat

Die dieselrabat waarvoor produsente kwa-

lifiseer, beslaan 40% van die algemene

brandstofbelasting en 100% van die Pad-

ongelukfondsheffing. Tans is die dieselrabat

321,8 sent per liter. Dit is 21% van Oktober

se dieselprys.

Grafiek 3

illustreer hoe die

dieselrabat oor tyd toegeneem het.

Verantwoordelikheid

Die dieselrabat vereis groot verantwoor-

delikheid van produsente. Uit die artikel

is dit duidelik dat ondanks die feit dat

heffings en belastings ’n groot deel van

die dieselprys beslaan, die dieselrabat ’n

noemenswaardige deel daarvan uitmaak.

Dit alles spel die feit uit dat ons in die

landboubedryf die dieselrabat met die

nodige omsigtigheid moet hanteer en ten

alle tye moet beskerm – dit is een van die

min ondersteuningsmaatreëls wat ons wel

ontvang.

Wenke vir dieselrabat

Eis die dieselrabat op grond van verbruik

en nie op aankope nie.

Hou volledig rekord van die die-

selgebruik op die plaas (vanaf die hoof-

verspreidingspunte):

Datum wat diesel ingegooi is;

Grafiek 1: Samestelling van die groothandelsprys in Oktober vanjaar.