voeg GROOT waarde toe
M
et Graan SA-lede in die Wes-Kaap se belange as priori-
teit kon produsente, verskaffers en belanghebbendes
vanjaar ’n tuisveldvoordeel geniet met die bywoning van
hul eie NAMPO in die Kaap, oftewel NAMPO Kaap.
Oor die koms van dié nuweling gons dit veel verder as net op dié
geleentheid se geboortedorp, waar NAMPO Kaap vanaf 12 tot
15 September op Bredasdorp Park plaasgevind het. Te midde
van die gewone groeipyne vind die hele Overberg baat by die
sakegeleenthede wat dit vir die streek meebring.
In sy eerste jaar het die skou se uitstallers gemiddeld R13 326 elk
en gesamentlik R4 miljoen in die plaaslike ekonomie bestee. Dit
is aanvullend tot hul beleggings van gemiddeld sowat R60 000 elk of
R18,3 miljoen in totaal in die skou self.
Ondanks vele projekplanne vir ekonomiese groei, is NAMPO Kaap
die soort vernuwingsprojek wat volhoubare ontwikkeling in die
Overberg ’n werklikheid kan maak. Dit is die siening van mnr
David Beretti (munisipale bestuurder van die Overberg Distriks-
munisipaliteit).
Dié munisipaliteit het tydens NAMPO Kaap 2018 deur middel van die
Openbare Werke-program werkgeleenthede aan 20 begunstigdes
uit die arm Overberg-gemeenskap gebied. Beretti sê dit is veral
vervoer, verblyf, gasvryheidsdienste, reisreëlings en vermaak- en
ontspanningsdienste wat bevoordeel word.
Vir die munisipaliteit is dit belangrik dat die armer gemeenskap
van die Overberg by die aanbieding van die skou op Bredasdorp sal
baat. “Daar sal vele maniere wees waardeur ons kan verseker om
fondse na die mindergegoedes in ons streek te laat vloei. Dit sluit
groter en kleiner entrepreneursgeleenthede, meer aktiwiteite vir
toeriste en verlengde verblyftydperke met groter toerismebesteding
in. Só ’n skou kan dit lewensvatbaar maak om nuwe basiese geriewe
en ontspanningsgeriewe te oorweeg.”
Die munisipaliteit neem punte waaraan aandag gegee behoort
te word, waar – waaronder die geleentheid om die plaaslike ver-
voerstelsel te verbeter; om beter geleenthede vir inkopies by
plaaslike besighede te vestig en die moontlikheid om die skou uit
te brei – wat voorbereiding, uitstalling en opruiming insluit. “Ons
plaaslike besighede moet daarteen waak om tydens skoutyd hul
pryse vir goedere, dienste, verblyf en infrastruktuur te verhoog.
Moet ook nie aan die versoeking toegee om arbeid van buite in te
bring nie. Gebruik eerder plaaslike mense.”
Mnr Dean O’Neill (munisipale bestuurder van die Kaap Agulhas
Munisipaliteit) sê meer uitstallers en skoubesoekers in die streek
beteken ’n toename in die gebruik van noodsaaklike dienste soos
water en elektrisiteit – veral in die gasvryheidsbedryf.
“Die skou stel ons in staat om plaaslike ekonomiese groeidoelwit-
te te bereik, aangesien groter besteding in die plaaslike ekonomie
meer werkgeleenthede skep. Dit spreek die driedubbele uitdaging
van werkloosheid, armoede en ongelykheid direk aan.”
Kaap Agulhas Munisipaliteit het R30 000 tot die aanbieding van die
skou bygedra en vullisverwydering, padinstandhouding en ander
dienste verskaf. “Met die groot rol wat NAMPO Kaap in ekonomie-
se groei kan speel, sal ons voortgaan om hierdie jaarlikse inspuiting
vir ekonomiese ontwikkeling te ondersteun,” aldus O’Neill.
Uitstallers
Uit ’n opname onder 40% van die 306 uitstallers – 48% van binne
en 37% van buite die streek – het Graan SA bevind dat 54% van die
uitstallers van die Wes-Kaap afkomstig was, 26% van Gauteng en
die Vrystaat saam en 12% was internasionale uitstallers. Daar was
ook uitstallers vanaf Limpopo en die Oos- en Noord-Kaap.
90% en meer van die uitstallers beskou NAMPO Kaap 2018 se
organisasie en die ontvangs van vooraf-inligting oor die skou as
uitstekend of baie goed. Sowat 92% van hulle het die personeel
wat die skou beplan en aangebied het, as uiters of baie behulpsaam
ervaar.
Volgens dr Dirk Strydom (bestuurder: Graanekonomie en Bemar-
king, Graan SA) beskryf 37% van die uitstallers NAMPO Kaap as
uitstekend, terwyl 57% die sakegeleentheid as baie goed of goed
ervaar het.
Meer as die helfte van die respondente het veral sekuriteit, bestuur,
die uitstalinfrastruktuur, die infrastruktuur van die skougronde en
die gehalte van die uitstallings as baie goed of goed beleef.
Bemarking, die gehalte van besoekers en die beskikbaarheid van
kos by die skou is van die aspekte wat as goed, maar met ruimte vir
verbetering, uitgewys is.
Volgens mnr Kevin Robertson (direkteur: Verkryging, Bester
Voere en Graan) het dit op Dag 2 “gevoel asof ons by NAMPO op
Bothaville is! Nuwe besigheid was uitstekend omdat die regte
voete teenwoordig was. Met so ’n afskop gaan die waarde van
NAMPO Kaap binne enkele jare substansieel verhoog.”
Design Arts se mnr Gerrie Koen sê heelwat nuwe direkte besigheid
is gedoen. “Ons voorsien dat die skou in die toekoms ’n groot
impak sal hê, weens die blootstelling aan nuwe produkte wat vir
groot- en kleinboere van nut is.”
Mnr Jabu Motloung (Jabu’s Frames van Johannesburg) beskryf
NAMPO Kaap as “uitstekend georganiseer. Dit gaan net groei en
as ons so 30 000 besoekers kry, sal dit nog lekkerder wees om uit
te stal.”
13
December 2018
GRAAN SA
Terugblik op NAMPO Kaap
JAN GREYLING,
SA Graan/Grain
medewerker
Volgens Jabu Motloung sien hulle uit na die dag dat daar 30 000
besoekers by NAMPO Kaap sal wees. Hier is hy links saam met
Simeon Kotzé (Annelle Murray Goudsmid), San Bronkhorst (Bags 4U)
en Connie Motloung (Jabu’s Frames).