Background Image
Previous Page  36 / 84 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 36 / 84 Next Page
Page Background

FOKUS

Spesiale

Junie 2015

34

Is waardetoevoeging

bedoel vir jou?

P

rodusente is terdeë daarvan bewus dat die winsgewend-

heid van die primêre sektore onder druk is. Die Tiger’s en

Premier’s van die wêreld bedryf ‘n besigheid waar daar

geweldige hoë dividende jaarliks betaal word. Hierdie

besighede verwerk baie primêre landbouprodukte waarmee hulle

dié winste verdien. Moet produsente nie dalk self ook waarde toe-

voeg tot produkte nie en sodoende ‘n groter deel van die

verbruikersrand opeis nie?

Hierdie plan klink baie goed, maar daar was nie verniet ‘n slang in

die paradys nie. Waardetoevoeging tot ‘n landbouproduk verg baie

beplanning, volgehoue kwaliteitproduksie, baie goeie bestuur en

sekerlik die belangrikste, baie goeie bemarking.

Vir ‘n huidige boerdery sal die inbring van ‘n waardetoevoegings-

bedryf verseker die druk op die bestuur van die besigheid verhoog.

Waardetoevoeging is niks anders as ‘n ekstra hoë bestuursin-

tensiewe vertakking nie. Hierdie nuwe vertakking sal verseker sy tol

op die ander bedryfstakke eis.

Die heel belangrikste aspek wat altyd onthou moet word, is dat die

verbruiker koning is. Hy het die geld in sy sak en hy sal besluit vir

wie en vir wat hy dit gee. As die verbruiker baie van ‘n produk

hou, sal hy dalk bereid wees om meer daarvoor te betaal, maar

anders sal hy altyd waarde vir sy rand gaan soek. Maak nie saak wie jy

is nie, die kliënt is die persoon met die geld en hy besluit.

As waardetoevoeging enigsins oorweeg word, moet besef word

dat hierdie ‘n besigheid met baie hoë risiko’s is. Gewoonlik word vir

hierdie waardetoevoegingsbedryf heelwat kapitaal benodig en as dit

geleen word, sal dit verseker teen relatief hoë rentekoerse wees.

Daar sal meestal ook talle ander besighede wees wat dieselfde tipe

produk vervaardig en wat reeds die mark vir hierdie produkte be-

dien. Tensy jy ‘n daadwerklike kompeterende voordeel of ‘n natuur-

like versperring (

barrier to entry

) het, sal nuwe toetreders maklik

tot die mark kan toetree en jou mark ook bedien. Die ekonomie van

skaal begin ook dadelik ‘n groot rol speel om die besigheid teen

opposisie te beskerm.

Produsente wat tot hierdie waardetoevoegingsbedryf wil toetree,

moet beslis hulle huiswerk deeglik doen en sover moontlik hulp by

kundige mense kry. ‘n Volledige besigheidsplan wat alle aspekte en

gepaardgaande risiko’s insluit, moet opgestel word voor daar tot

waardetoevoeging toegetree word. As dit nie op papier werk nie, is

die kans dat dit in die praktyk gaan werk, byna nul.

Die proses om te bepaal of daar tot so ‘n bedryf toegetree kan

word, moet begin by die ontleding van die mark en spesifiek die

behoefte wat jou produk gaan bevredig asook die bemarkingsom-

gewing. ‘n Bepaling van die breë terrein waarbinne die onderneming

sake sal doen, moet gedoen word. Hoe groot die mark werklik is, wie

en hoeveel die kompetisie is waarteen meegeding sal word en wat

jou kompeterende voordeel is, is alles faktore wat van kardinale be-

lang is.

Omdat die besigheid in die lang termyn bedryf gaan word, is dit

belangrik dat die vraag na die produk reg bepaal word. Dit is belang-

rik om die hoeveelheid potensiële kliënte, waar hulle bly, hul

verwagte verandering in voorkeure vir die produk en die jaarlikse

verbruik van die produk, reg te bepaal en te voorspel.

Hierdie sal die vraag na die produk vorm. Die kopers in die mark

verander oor tyd en so ook hul vereistes, smake en voorkeure.

Kliënte se vermoëns verander ook oor tyd. Hulle beweeg dalk van

die armste verbruikers na die middelklas en só verander hul smake

en voorkeure asook produkte wat gebruik word.

Dit is van kardinale belang dat jy die mark sal ken, weet wat beïn-

vloed kopers om te koop en wat is hulle voor- en afkeure. Hoe werk

hulle koppe met ander woorde, byvoorbeeld: Is hulle pryssensitief,

is hulle kwaliteitsbewus, is hulle gemaksgeoriënteerd of is hulle

tegnologies ingestel? Vir bemarking is dit belangrik om die regte

produk, teen die regte prys, op die regte tyd, by die regte verbruiker

met die spesifieke behoefte uit te kry.

Met die markvraag ontleed, moet die aanbodkant ook ontleed word.

Hoeveel kompetisie is daar, wie is hulle en hoeveel kan hul lewer, is

alles belangrik om te weet. Dit is ook belangrik om hulle sterk- en

swakpunte te ontleed en te bepaal watter invloed hulle op die nuwe

besigheid sal hê.

As daar byvoorbeeld ‘n groot rolspeler is wat jou besigheid se

winsgewendheid kan vernietig deur eenvoudig hulle pryse te laat

sak, sal dit ‘n groot bedreiging vir die nuwe besigheid wees. Onthou

net dat die effek van invoere nie oor die hoof gesien moet word nie.

As die markontleding gedoen is, kan besluit word watter produkte

geproduseer moet word. Hierdie produk moet by die verbruiker kan

uitkom en dus is die distribusiekwessie belangrik. Die verkryging

van basiese insette moet ook in gedagte gehou word. Dit bepaal

onder meer waar die verwerkingsaanleg opgerig moet word en

wat die aanleg se kapasiteit moet wees. Al hierdie vrae sal na

aanleiding van die vraag na die produk beantwoord kan word.

Hoe die produk bemark gaan word, is die volgende aspek om te

ondersoek. Verbruikers vereis dat daar met hulle gekommunikeer

moet word – hoe gaan jy dit doen? Sal gedrukte media of radio

gebruik word of moet sosiale media ingespan word om die produk

te adverteer?

Die prys van die eindproduk is dan verder ook nog ‘n besluit wat

die voortbestaan van die besigheid sal bepaal. As die prys te

hoog is, beïnvloed dit die verkope; as dit te laag is, bedreig dit die

winsgewendheid van die besigheid.

Om die goue middeweg te vind, is van kardinale belang. Om wins

te maksimeer gaan dit by die meeste primêre landbouprodukte

eerder oor die verkoop van hoë volumes teen lae marges. By

toegevoegdewaarde graanprodukte is dit meestal soortgelyk. So-

dra die ligging, bemarking, produkreeks en kapasiteit uitgesorteer

Waardetoevoeging

PIETMAN BOTHA,

SA Graan/Grain

medewerker