Background Image
Previous Page  78 / 108 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 78 / 108 Next Page
Page Background

Julie 2017

76

B

emarking en prysrisikobestuur speel ‘n uiters belangrike rol

in die winsgewendheid van produsente. Beter produksie-

praktyke en tegnologiese vooruitgang het plaaslike produ-

sente oor die afgelope paar jaar heelwat meer effektief

begin maak en produsente toon effektiewe produksie.

Die effektiewe bemarking van grane word egter dikwels tot ‘n

groot mate agterweë gelaat en dit kan aan verskeie faktore toege-

skryf word, wat somtyds die gebrek aan selfvertroue en/of die

tekort aan basiese kennis van die werking van afgeleide instru-

mente insluit.

Daar is besluit om ‘n reeks artikels oor prysrisikobesuur en bemar-

kingsmoontlikhede in

SA Graan/Grain

te publiseer. Die reeks sal

uit ses artikels bestaan en sal verskeie faktore met betrekking tot

prysrisikobestuur en bemarkingsmoontlikhede aanspreek:

Deel 1: Markstrukture en inligtingsbronne – Julie 2017

Deel 2: Risiko’s om te oorweeg – Augustus 2017

Deel 3: Bemarkingsmoontlikhede – September 2017

Deel 4: Die gebruik van Safex-termynkontrakte – Oktober 2017

Deel 5: Die gebruik van Safex-opsiekontrakte – November 2017

Deel 6: Diversifikasie – Desember 2017

Die markstrukture

Suid-Afrika het voor die deregulering van die bemarkingsrade in

1997 ‘n gereguleerde markstruktuur gehad. Dit was die sogenaam-

de enkelkanaalbemarkingstelsel, waar die pryse wat produsente

vir die geproduseerde produk ontvang het, vasgestel is deur die

betrokke kommoditeit se bemarkingsraad.

Hierdie raad het dus die “bemarking” van die grane namens die

produsente behartig en die produsente het deur die loop van die

seisoen ‘n vasgestelde prys vir die produk ontvang.

Die bemarkingswet is egter in 1997 hersien en die mark is gederegu-

leer, wat beteken het dat dit oorbeweeg het na ‘n vryemarkstelsel,

waar elke rolspeler in die waardeketting self verantwoordelikheid

moes aanvaar vir die bemarking van die geproduseerde produk.

Groot veranderinge het in die mark plaasgevind en nuwe stelsels

is in plek gestel om vryemarkhandel te vergemaklik en beter te

laat funksioneer.

In werklikheid het die hele mark ‘n strukturele verandering onder-

gaan en daarom is dit belangrik vir produsente om die huidige

markstruktuur te verstaan.

Rolspelers in die mark

Een van die ekonomiese kenmerke van ‘n vrymarkstelsel is dat

daar ‘n groot aantal kopers en verkopers in die mark is en die pryse

van die onderliggende produkte deur die markkragte, naamlik

vraag en aanbod, bepaal word.

Dit wil sê dat alhoewel daar verskeie rolspelers in die mark is wat

elk in sy eie reg ‘n belang by en in die werking van die mark het,

geen van hierdie rolspelers die mark kan beïnvloed nie. Dit is as

gevolg van die grootte en aantal deelnemers in die mark.

Hierdie rolspelers is belanghebbendes in die mark wat deur die

hele waardeketting van die produk strek – van die primêre pro-

dusent wat die rouproduk produseer tot en met die verbruiker

wat die produkte wat uit die rouproduk vervaardig is op die ou

einde verbruik.

Die rolspelers in die mark sluit in primêre produsente wat die fi-

siese kommoditeit produseer.

Handelaars en makelaars, wat meestal dien as middelman tussen

die kopers en verkopers, is in die meeste gevalle ook verantwoor-

delik vir die verskansing van grane. Opbergers sluit die kommer-

siële silo-eienaars wat die grane vir die kliënt stoor, in.

Die kliënt kan enige party in die waardeketting wees en hy betaal

‘n stoorfooi aan die opberger. Meulenaars en veevoervervaardi-

gers verwerk die rou kommoditeite na ander produkte (meel en vee-

voere) voor dit weer na die relevante bestemmings versprei word.

Prysvormingstrukture

Daar is verskeie faktore wat die plaaslike pryse van grane beïn-

vloed. Hierdie pryse sluit nie net die plaaslike markomstandig-

hede in nie, maar ook die internasionale kommoditeitspryse en selfs

die wisselkoers.

Die internasionale mark speel daarom ook ‘n groot rol in die plaas-

like prysbepaling. Een van die groot redes daarvoor is die feit dat

die plaaslike pryse oor die algemeen tussen ‘n in- en uitvoerpa-

riteitsprys verhandel, afhangende van die plaaslike markomstan-

dighede en aanbod.

Pariteitspryse is konsepte wat gebruik word wanneer interna-

sionale vergelykende pryse geanaliseer word. In kort beteken

dit dat ‘n invoerpariteitsprys min of meer die prys sal wees wat

vir die produk betaal word wanneer dit ingevoer word, terwyl die

uitvoerpariteitsprys verwys na die prys wat ontvang sal word vir

die produk wanneer dit uitgevoer word.

Hierdie prys sluit die verskeie kostes verbonde aan die aankoop/

verkoop van die produk in, wat strek vanaf die aankoop-/verkoop-

prys van die produk tot en met die vervoer, hanterings-, finansie-

rings- en versekeringskostes om die produk op ‘n sekere plek te kry.

OP PLAASVLAK

Bemarking

– Deel 1

LUAN VAN DER WALT,

landbou-ekonoom, Graan SA

IN ‘N NEUTEDOP

Prysrisikobestuur

Reeks

Markstrukture en inligtingsbronne