Background Image
Previous Page  28 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 28 / 44 Next Page
Page Background

i

n landboukringe word dikwels gewonder of die regering

‘n begrip het vir die gevolge wat beleidsonsekerheid vir

effektiewe produksie en suksesvolle markontwikkeling inhou.

Dieselfde twyfel wat betref die staat of regering se politieke

en ekonomiese voornemens heers ook in die mynbou- en

vervaardigingsektore van die ekonomie. Die enkele mees

morbiede waarneming wat betref beleidsonsekerheid, is dat kapi-

taaleienaars skugter is om te draal in ‘n omgewing waar alle rol-

spelers nie konformeer tot gekodifiseerde spelreëls nie.

Anders gestel: Waartoevoeging vereis bestendige omstandighede

en voorspelbare gedrag van die belangrikste rolspelers. Die

Nasionale Ontwikkelingsplan (NOP) is ‘n uiters gekodifiseerde blou-

druk, maar om komplekse of selfs onverstaanbare redes kan die

lojaliteit van die regering jeens die NOP met reg bevraagteken word.

Die probleem ontstaan waarskynlik alreeds in die konseptuele

raamwerk van die NOP. Die regering se definisie van voedselseker-

heid verskil heel moontlik fundamenteel van dié van georganiseer-

de landbou. Só ook konsepte soos landelike veiligheid, ontwikkeling,

bemagtiging en grondhervorming. Die gebrek aan konsensus wat

betref hierdie konsepte het waarskynlik te doen met kompeterende

ideologieë.

Die staat beskou bemagtiging deur ‘n lens van staatsintervensie

en georganiseerde landbou verstaan bemagtiging as die natuurlike

nagevolg van ekonomiese groei. Die praktyk is egter aan landbou

se kant – veral as die relatiewe sukses van staatsintervensie gemeet

word aan die resultate van bemagtigingsprojekte wat produsente

op eie inisiatief onderneem.

Daar is ‘n fundamentele verskil tussen die staat en die megaboere

se inisiatiewe. Dit is geleë daarin dat die regering nie die oordrag

van bates as die belangrikste oogmerk van bemagtiging beskou

nie. Die geskiedenis laat egter weinig illusies: Eienaarskap is funda-

menteel tot bemagtiging.

In byna elke land in die wêreld waar eienaarskap en batebesit geëer

is, is relatiewe welvaart en bemagtiging ‘n gegewe. In suksesvolle

ekonomieë is die oordrag van eienaarskap wat betref bates, ‘n

eenvoudige, dog gereguleerde transaksie en die vloei van kapitaal

word bepaal deur die mark eerder as deur die teenwoordigheid of

onvoorspelbaarheid van diverse risiko’s.

Belangriker egter, is dat bates – of die waarde wat akkumuleer as

gevolg van die waarskynlike appresiasie in die waarde van bates

– oorgedra word van een generasie na ‘n volgende. Die eenvoudigste

bewys daarvan, is die feit dat in suksesvolle politieke ekonomieë

byna elke generasie materieel beter af is as die voorafgaande geslag.

Die mensdom beleef, in algemene terme, ongekende voorspoed

vis-à-vis

hul voorgeslagte en eienaarskap is in die kern van daardie

dinamika. Die Chinese ekonomie en die lewenskwaliteit van daardie

land se mense het astronomies gegroei met die besef van hul

politieke leierskap dat welvaart ‘n markgedrewe verskynsel is.

Sonder ekonomiese groei is relatiewe of selfs absolute armoede

‘n noodwendigheid; en kapitaalakkumulasie (ekonomiese groei)

vind slegs plaas onder omstandighede van mededinging en

investering. Sonder bates, egter, is beide mededinging en groei

blootgestel aan risiko’s wat onder meer geïnhibeerde groei insluit.

Maar die belangrikste kenmerk van eienaarskap en bate-besit is

dat dit vertroue in bepaalde ekonomiese aktiwiteite rugsteun; en

die ewewig van mededinging waarna markte behoort te streef, is

geweldig afhanklik van vertroue.

Dit is die rede waarom die bemagtigingsprojekte wat produsente

in Suid-Afrika self inisieer, byna altyd beter sal vaar as dié wat

geforseer word deur die ideologiese intensies van die staat. Die

kommersiële argitektuur van bemagtiging sal nooit tot wasdom

kom sonder die oordrag van bates, eienaarskap en titelaktes nie.

Daaruit vloei ‘n ander belangrike waarheid: Bemagtiging kan nie net

een van die deelnemende partye bevoordeel nie. Daar moet ook

bemagtiging in die transaksie of ooreenkoms wees vir die party wat

die risiko’s van die projek gaan dra. Wanneer produsente ‘n meet-

bare geleentheid tot groei in ‘n bemagtigingsprojek kan identifiseer,

het hul deelname waarskynlik aansienlik meer integriteit.

Die vraag is nou, hoe word die regering of die staat oortuig van die

waarde van bates en die oordrag van eienaarskap? Daar is geen

twyfel nie dat die ANC ‘n mate van wantroue jeens eienaarskap

as ‘n indikator van welvaart koester. Dit beteken nie dat arm Suid-

Afrikaners dieselfde wantroue troetel nie.

Kommersiële landbou en kapitaaleienaars moet self die proses

wat eienaarskap bevorder, dryf en bestuur. Produsente en die

sakegemeenskap het aansienlik meer gesag as wat hulle besef

– of wat hulle bereid is om te gebruik – in die onderhandeling van

bemagtigingstransaksies.

Gebruiksreg sonder eienaarskap gee nie alleen aan die staat on-

ewewigtige mag oor die bemagtigde nie, maar skep of bevestig

ook ‘n feodale ingesteldheid jeens welvaart wat inisiatief en die

bereidwilligheid om risiko’s te neem, inhibeer. Dus, indien landbou

bemagtiging enigsins wil laat wortel skiet op ‘n volhoubare basis,

sal produsente dit self moet doen. Dit is ‘n uitdaging, maar ook ‘n

geleentheid vir verdere welvaartskepping.

Eienaarskap is fundamenteel

tot bemagtiging

PIET CROUCAMP,

politieke ontleder

POLITIEKE

ont leding

AKTUEEL

Januarie 2016

26