Previous Page  126 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 132 Next Page
Page Background

Híérvoor word bydrae tot

Regshulpfonds

gebruik

A

gri SA is nóú betrokke by die beïnvloeding en ontwikkeling

van wetgewing en beleid wat die Suid-Afrikaanse

landbougemeenskap raak. Die huidige politieke klimaat

maak dit egter ‘n groter uitdaging om beleid en wetge-

wing suksesvol deur die normale prosesse te beïnvloed.

Die voorstelle waarmee die regering vorendag kom, word toene­

mend radikaal en dit blyk dat daar soms minder gewilligheid is

om gehoor te gee aan gesonde rede, praktiese argumente en

ekonomiese gevolge.

‘n Voorbeeld van die regering se houding, is die voorgestelde

Wetsontwerp op die Regulering van Landbougrondbesit. Ten

spyte van waarskuwings deur georganiseerde landbou, landbou-

ekonome en regslui oor die moontlike nadelige uitwerking daar-

van en die ongrondwetlike aard van die wetsontwerp, gaan die

regering met groot haas voort – ongeag die negatiewe implikasies

wat dit vir voedselsekerheid en belegging in die sektor en die

ekonomie inhou.

Hoewel die wetsontwerp teruggetrek is uit die Nasionale Ekono-

miese, Ontwikkelings- en Arbeidsraad (NEOAR, in Engels NEDLAC)-

proses, is die Departement van Landelike Ontwikkeling en

Grondhervorming skynbaar besig om dit te herskryf.

Die grondkwessie in Suid-Afrika bly steeds ‘n verdelende en diep

emosionele aangeleentheid. Die debat sal waarskynlik in intensiteit

toeneem in die aanloop tot die 2019-verkiesing. Populistiese

uitsprake is tans aan die orde van die dag en daar is ‘n proses

van openbare verhore oor die wenslikheid van die wysiging van

die eiendomsklousule in die Grondwet onderweg.

Suid-Afrika se natuurlike hulpbronne, byvoorbeeld grond, water,

lug en biodiversiteit wat noodsaaklik is vir boerdery, word bedreig.

Die regering se vermoë om ons natuurlike hulpbronne te bestuur

en te beskerm, neem ook af.

Daar word beraam dat die Suid-Afrikaanse bevolking teen die

jaar 2035 meer as 80 miljoen inwoners sal beloop. Dit beteken dat

meer voedselvoorrade benodig sal word om die groeiende be-

volking te voed. En tóg verloor ons teen ‘n geweldige tempo

produktiewe grond ten gunste van die mynbou en ander

grondgebruike. Ons waterhulpbronne word skaarser en riviere,

strome en ondergrondse waterbronne is erg besoedel. Ons moet

alle moontlike stappe neem om hierdie natuurlike hulpbronne te

beskerm en te bewaar.

Die howe moet uiteindelik ons Grondwet beskerm en is soms

(as laaste uitweg) die enigste meganisme waardeur die uitvoe­

rende gesag in toom gehou kan word en gedwing kan word om

sy grondwetlike verpligtinge na te kom. Litigasie is egter duur

en wanneer dit teen die regering ingestel word, gaan dit gepaard

met hoë risiko’s. Slegs die mees ervare regspanne kan sukses

behaal.

Agri SA het in Oktober verlede jaar ‘n Grond-en-Omgewingsfonds in

die lewe geroep om hierdie tipe litigasie te befonds.

Dit moet benadruk word dat Agri SA verbind is tot die beginsels wat

in die Grondwet van Suid-Afrika onderskryf word. Van kernbelang

is dat die Handves van Regte die hoeksteen van demokrasie in

Suid-Afrika is, wat die regte van alle mense in ons land en die

demokratiese waardes van menswaardigheid, gelykheid en vry-

heid bevestig.

Waar Agri SA voel dat die staat versuim om sy pligte na te kom of

dat hul nie fundamentele regte wat vervat word in die Grondwet

eerbiedig, beskerm, bevorder en verwesenlik nie, sal die organi-

sasie nie anders kan as om hom tot ons howe te wend in belang

van ons lede en ons land nie. Agri SA bly egter daartoe verbind

om sover moontlik met die regering saam te werk en die organi-

sasie beskou litigasie as ‘n laaste uitweg.

Bydraes ontvang en geld gespandeer

Tot op datum is daar sowat R3 miljoen in die Fonds ontvang. Van

hierdie fondse is aangewend vir ‘n kommunikasieveldtog oor

onteiening sonder vergoeding en die afronding van Agri SA se

voorlegging oor onteiening sonder vergoeding. Daar was ook

sekere uitgawes verbonde aan die promosie van die fonds, soos die

maak van ‘n video om die fonds te bemark.

Agri SA het ‘n regsmening ingewin oor die grondwetlikheid van

onteiening sonder vergoeding, welke mening se koste uit die

Fonds betaal sal word.

Beoogde litigasie

Agri SA is tans besig om die regering se beoogde vestiging van

‘n skaliegasbedryf in Suid-Afrika te probeer stuit, asook oor die

onregmatige weiering van Departement Water en Sanitasie om

watergebruiksregte oor te dra.

Die organisasie het reeds suksesvol betrokke geraak by litigasie

oor die interpretasie van die konsep van regverdige en billike

vergoeding. Afhangende van hoe die grondwetlike hersienings­

proses uitspeel, mag Agri SA dit dalk ook nodig vind om duidelik-

heid by die howe te kry oor die wysiging van die eiendomsklousule

in die Grondwet.

Ons kry talle versoeke om betrokke te raak by litigasie oor

grondhervormings-, water- en mynboukwessies. Agri SA se be­

dryfskamer het byvoorbeeld onlangs versoek dat ‘n toetssaak

geïdentifiseer en gedryf moet word om oordrag van titelaktes aan

grondhervormingsbegunstigdes te verseker.

Verdere bydraes

Daar word voorsien dat daar nog vir ‘n hele paar jaar litigasie oor

die grondkwessie en natuurlike hulpbronne gevoer sal word.

Grond-en-Omgewingsfonds se bronne sal dus deurlopend aange-

vul moet word. Enige persoon is welkom om ‘n bydrae te maak.

Die

rekeningbesonderhed

e is soos volg:

Absa

Takkode: 632005

Rekeningnommer: 40-8039-6144

Rekeningnaam: Land and Environment Fund.

Annelize Crosby,

hoof: Grondsake, Agri SA

aktueel

September 2018

124